plugged programmeren


MET computer en/of tablet aan de slag!

Programmeren leert kinderen creëren in plaats van enkel te consumeren. Dat doen we in de basisschool niet door kinderen code te laten schrijven, maar door gebruik te maken van een visuele programmeertaal zoals Scratch. Het bijzondere aan deze visuele programmeertalen is dat ze werken met blokjes i.p.v. tekst. Door de onderdelen van een programma als legosteentjes in elkaar te laten passen wordt het programma 'geschreven'. Op die manier creëren de kinderen hun eigen verhalen, animaties, games, muziek, ...


programmeerapps

Toca Robot Lab

Beebot

Robotfabriek

Codecarts


Daisy the dinosaur

Run Marco

Lighbot

Ko de Kraker

 


Box Island

A.L.E.X

Robo Mind (PC)



code.org - studiocode

Deze website bevat gratis, kant-en-klare codeerlessen voor leerlingen van 4+ tot 10+ opbouwend qua moeilijkheidsgraad. Verder vind je op de website ook allerlei handleidingen om een uurtje te programmeren met je klas.



Scratch JR.



Scratch


KENNIS MAKEN MET ...

  • Klik op de afbeelding
  • Klik op het groene vlagje, bekijk wat er gebeurt.
  • klik op 'Bekijk van binnen'. Probeer de stappen te begrijpen.

EXPERIMENTEREN - GEVORDERDE

 

 

 

EXPERIMENTEREN - 5 UITDAGINGEN

  1. Als je op de B toets drukt, wordt de sprite  een beetje groter. Als je op de S toets drukt, wordt de sprite  een beetje kleiner. Onze oplossing
  2. Als de sprite is het bovenste kwartdeel van het scherm, zegt het "Hoi!" Onze oplossing
  3. Als de sprite iets blauws aanraakt, speelt het een hoge toon. Als de sprite iets roods aanraakt, speelt het een lage toon. Onze oplossing
  4. Als twee sprites botsen, zegt één van de twee: "Sorry." Onze oplossing
  5. Als je klikt op de achtergrond, verschijnt er een bloem op die plek. Onze oplossing

Bron: www.digi-lab.org

ook interessant



Koppeling met klaspraktijk